Modefarven Millennial pink stak helt af i 2018, og er sidenhen blevet afløst af flere intense pastelfarver, der har præget både interiør- og modebilledet. Nu er turen kommet til syren, en lys lilla, der kan fås i alt fra det helt sarte til en pangfarve, der med det samme leder tankene hen til populært legetøj fra 90erne. Her undersøger vi farvetrenden og ser på, hvordan du kan bruge den både i din garderobe, indretning og til og med din skønhedsrutine. 

1990erne tager overhånd 

Den sarte syrenfarve, der præger forårsmoden i 2020, og som kommer til at manifestere sig langt ind i efteråret, oser af 90ernes uskyldige, barndomsæstetik. Faktum er, at dem, der for alvor dyrker trenden, aldrig har oplevet 90erne, men alligevel favner den fuldt ud og tager de populære modeelementer til sig, som var de indbydende slik. Den sarte syrenfarve, der dominerer modebilledet lige nu, minder nemlig meget om det farvespektrum, der for alvor dikterede legetøjsmarkedet i 90erne. Legetøjsfarver som set i Polly Pockets, Sky Dancers og My Little Pony har tilsyneladende på obskurt vis fået indpas i modebranchen. Måske kommer vi til at se flere legetøjsfarver fra 90erne i årene der kommer? En del af forklaringen kan være, at vi higer efter nostalgi og uskyld i en svær og usikker tidsalder. Farver der oser af barndom og nostalgi, også selv om vi ikke selv har oplevet den. Syrenfarven fanger altså både Millennials og Generation Z. 

Tech-giganten Apple hopper på trenden

Apple er som sædvanlig first movers og lancerer allerede i november 2019 den nyeste iPhone-model, iPhone11 i en påfaldende syrenfarve. Den syrenfarvede iPhone blev lynhurtigt den mest populære model. Nu bliver instagram fyldt med antræk, der matcher den syrenfarvede iPhone i spejl-selfies, syrenfarvede negle, der holder om den og syrenfarvede flat lays, hvor iPhone og accessoires ligger strøet om hinanden i en syrenfarvet indretning. En forbrugsvare som en iPhone, har traditionelt set lidt længere levetid end modetrends, og da især trendfarver har. Enten, så er dette et symptom på, at trends nu også bliver gældende for ting, der er ment til at vare eller også er det netop et lille opgør med denne episodiske tankegang omkring farver og tendenser. 

Low maintenance fashion

Det er jo et eller andet sted meget nemt at være med på moden, hvis alt man har brug for, er en farve, der har været populær i flere omgange gennem tiden. Det er også et godt eksempel på, hvordan reglerne i modebranchen bliver mere og mere opløst og præget af individualitet. Der er kun et farvetema, som man kan forholde sig til, hvis man ønsker, og fortolke som man nu har lyst. Enten gennem genbrugstøj, syrenfarvet indretning, tøj i adskillige nuancer af syren fra High-Street-butikkerne, eller luksuriøse fortolkninger fra de store modehuse. Derfor er fænomenet med trendfarver på mange måder meget mere demokratisk og low maintenance end det modebilledet traditionelt set dikterer.

Farvetrends infiltrerer også skønhedsmarkedet

Skønhedsbranchen er for alvor til stede på platforme som Instagram, og med den pludselige visuelle repræsentation kommer også tillokkende markedsføringsstrategier. Tidligere var denne form for markedsføring, hvor man skabte et visuelt mood og skulle ramme en trend forbeholdt parfumemarkedet, der med magasin-ads og TV-reklamer, skabte små, legende universer, der sidenhen er blevet ikoniske. Et godt eksempel på dette er Sofia Coppolas 2006 reklame for parfumen Miss Dior, hvor modellen flyver afsted med heliumballoner til tonerne af Brigitte Bardots Moi Je Joue. Parfumereklamen ramte næsten samtidig som vintagebølgen for alvor fik fat i modebilledet, og Coppolas mode-epos Marie Antoinette skabte et nyt marked for franske macarons og visuelle pasteluniverser, der stadig giver efterdønninger i skønhedsbranchen. 

Syrenfarvede ‘shelfies’

Dette var dog inden Instagram, og de små skønhedsuniverser har derfor fået en helt ny plads i digitale medier. Allerførst går den klimavenlige og øko-fokuserede skønhedsgigant Drunk Elephant, med en hudplejeserie, der næsten udelukkende er blevet skabt af hype på sociale medier. Måske mest påfaldende er cremen Lala Retro Whipped Cream, der med sin yndige syrenfarvede emballage, troner på alle influenceres ‘shelfies’ (et fænomen, hvor man tager et ‘selfie’ af sin badeværelseshylde). Det samme gælder for det nye skønhedsmærke Versed, der også har taget trendfarven til sig. 

Mode er også for alvor ved at blive et udvidet begreb på grund af de digitale, visuelle medier. Trendfarven afgrænser sig dermed ikke kun til mode og interiør, men spreder sig til andre områder, der spiller en rolle i en moderigtig livsstil. Mode er med andre ord ved at blive et helhedsbegreb for, hvordan vores livsstil kommer til udtryk. At der så kan være et voldsomt skred mellem den digitale fremstilling af dette, og hvordan det rent faktisk er i virkeligheden, er et opgør, der nok kommer på et senere tidspunkt i den digitale tidsalder. 

For nu, kan vi nøjes med at nyde de mange moods, billeder og de små universer i nuancer af syren.

Author

Write A Comment

Pin It